Zdanění fotovoltaické elektrárny do 10KW

17.03.2017 11:05

Jaké jsou daňové aspekty provozu fotovoltaické elektrárny po novelizaci energetického zákona?

Dotaz:

Chci se zeptat na nové zdanění FVE do 10 kW. Jaké jsou teď povinnosti poplatníka, který má FVE, kterou zdaňoval již několik let v rámci § 7 a uplatňoval paušální výdaje.

Jaké má nyní povinnosti? Může se odhlásit ze zdravotního a sociálního pojištění? A je potřeba nějakým způsobem rušit licenci od Energetického úřadu? A jaké jsou tam termíny? Ve výkladu je může použít již za rok 2016, to znamená, že v roce 2016 může ještě danit i dle § 7 ZDP?

Odpověď:

 

Zákon č. 131/2015 Sb. s účinností především od 1. 1. 2016 novelizoval zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a související zákony, přičemž došlo také ke zjednodušení administrace výroby elektřiny u malých zdrojů do 10 kW, které nejsou předmětem podnikatelské činnosti a jejichž výkon je z hlediska dopadů na distribuční soustavu omezený a slouží převážně pro vlastní spotřebu zákazníka. Konkrétně se jedná o nové znění § 3 odst. 3 energetického zákona, které od roku 2016 zní takto:

  • „Podnikat v energetických odvětvích na území České republiky mohou za podmínek stanovených tímto zákonem osoby pouze na základě licence udělené Energetickým regulačním úřadem.
  • Licence se dále vyžaduje na výrobu elektřiny ve výrobnách elektřiny s instalovaným výkonem nad 10 kW určené pro vlastní spotřebu zákazníka, pokud je výrobna elektřiny propojena s přenosovou soustavou nebo s distribuční soustavou, nebo na výrobu elektřiny vyrobenou ve výrobnách elektřiny s instalovaným výkonem do 10 kW včetně, určené pro vlastní spotřebu zákazníka, pokud je ve stejném odběrném místě připojena jiná výrobna elektřiny držitele licence.“

 

V dané věci je ale významný i § 7 odst. 3 zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie:

  • „Právo na podporu elektřiny z obnovitelných zdrojů, druhotných zdrojů nebo vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla (dále jen „podpora elektřiny“) podle tohoto zákona se vztahuje pouze na držitele licence na výrobu elektřiny, který vyrábí elektřinu z podporovaných zdrojů. U výroben elektřiny využívajících obnovitelné zdroje trvá právo na podporu elektřiny po dobu životnosti výrobny elektřiny stanovené prováděcím právním předpisem ve znění účinném ke dni uvedení výrobny do provozu. Způsob a postup uvedení výrobny elektřiny do provozu stanoví prováděcí právní předpis.“

Přičemž podle § 8 odst. 1 zákona o podporovaných zdrojích energie se podpora elektřiny uskutečňuje formou zelených bonusů na elektřinu nebo výkupních cen.

Pokud tedy tazatel využívá státní podpory fotovoltaické (sluneční) elektrárny („FVE“) formou zelených bonusů nebo regulovaných výkupních cen, pak nadále potřebuje k provozu licenci od Energetického regulačního úřadu, a proto se bude stále jednat o příjem ze samostatné činnosti dle § 7 odst. 1 písm. c) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění p.p. („ZDP“), který podléhá pojistnému na sociální a zdravotní pojištění OSVČ.

 

Jestliže zmíněnou veřejnou podporu na FVE (s výkonem do 10 kW) nevyužívá a vyrobenou elektřinu prodává za obvyklé tržní ceny, pak může požádat Energetický regulační úřad o zrušení licence. Pak už nepůjde o příjem ze samostatné činnosti podle § 7 ZDP, ale v souladu s § 10 odst. 1 písm. a) ZDP o „ostatní příjem“:

Ostatními příjmy, při kterých dochází ke zvýšení majetku, pokud nejde o příjmy podle § 6 až 9, jsou zejména

a)     příjmy z příležitostných činností nebo z příležitostného nájmu movitých věcí, včetně příjmů ze zemědělské výroby a lesního a vodního hospodářství, které nejsou provozovány podnikatelem, a příjmů z provozu výroben elektřiny, ke kterému není vyžadována licence udělovaná Energetickým regulačním úřadem,

Pokud úhrn všech zde uváděných příjmů – nejen z malé FVE – nepřesáhne za kalendářní rok limit 30 000 Kč, bude osvobozen od daně z příjmů na základě ustanovení § 3 odst. 3 písm. a) ZDP:

  • Od daně jsou, kromě příjmů uvedených v § 4 osvobozeny a) příjmy podle odstavce 1 písm. a), pokud jejich úhrn u poplatníka nepřesáhne ve zdaňovacím období 30 000 Kč; …

Dodejme, že u „ostatních příjmů“ podle § 10 ZDP je možným daňovým výdajem pouze prokázaný výdaj na jejich dosažení, takže daňově nelze uplatnit zejména odpisy hmotného majetku, ani paušální výdaje.

Další poznámka se týká přechodného ustanovení příslušné novely ZDP zákonem č. 125/2016 Sb., která sice nabyla účinností až 1. 5. 2016, ovšem článek II v bodě 2 stanoví vstřícnou výjimku pro dotazované příjmy:

  • Ustanovení § 10 odst. 1 písm. a) zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, lze použít již pro zdaňovací období roku 2016.

Ať už bude „ostatní příjem“ z provozu FVE osvobozen od daně nebo nikoliv - když příjem přesáhl limit 30 000 Kč, tak se neuplatní osvobození ani zčásti!, takže zdanitelným ostatním příjmem bude celá výše příjmu - tak pro účely sociálního a zdravotního pojištění je podstatné, že se nejedná o příjmy ze samostatné činnosti podle § 7 ZDP. Což návazně v souladu s příslušnými pojistnými zákony znamená, že se nejedná o příjem ze samostatné výdělečné činnosti, a proto logicky nepodléhá ani pojistnému na sociální a zdravotní pojištění OSVČ.

Jestliže tazatel kromě provozování FVE do 10kW – bez nutnosti energetické licence - již nevykonává žádnou jinou samostatnou výdělečnou činnost, oznámí její ukončení – a tedy že již není OSVČ - příslušné správě sociálního zabezpečení a své zdravotní pojišťovně. Načež už dále nebude muset platit zálohy na pojistné OSVČ.