Zápočtové listy u dohod mimo pracovní poměr
Jaké jsou povinnosti týkající se vystavování a odeslání zápočtových listů u zaměstnanců pracujících na dohody o provedení práce a dohody o pracovní činnosti?
Dotaz:
Zaměstnáváme pracovníky na DPP a DPČ. Po ukončení dohody vystavujeme zápočtový list, který odesíláme poštou. Jsme montážní závod, takže zaměstnanci na dohodu se na závod při ukončení DPP nebo DPČ nedostaví. Je nutno vystavit ZL i v případě, že je dohoda uzavřena na jeden den? Stačí ZL odeslat běžně poštou nebo musí být odeslán doporučeně?
Odpověď:
V souladu s ustanovením § 313 zákoníku práce je zaměstnavatel povinen předat zaměstnanci v den skončení zaměstnání potvrzení o zaměstnání ( dále jen „zápočtový list“).
Zaměstnanec může být zaměstnán v rámci těchto pracovněprávních vztahů: pracovní poměr, DPČ a DPP. Z toho vyplývá, že zápočtový list musí být předán v případě jakéhokoliv skončení zaměstnání, tedy včetně dohod o provedení práce (DPP) a dohod o pracovní činnosti (DPČ), byť uzavřené na jediný pracovní den. Pokud se zaměstnavateli nepodaří předat zápočtový list v den skončení zaměstnání, měl by takový dokument zaslat bývalému zaměstnanci nejbližší následující den po skončení zaměstnání. Jakou formu zaslání zápočtového listu zaměstnavatel zvolí, zákoník práce neuvádí.
Ráda bych však v této souvislosti připomněla judikát Nejvyššího soudu, sp. značka 21 Cdo 907/2013 ze dne 26. 3. 2013. Nejvyšší soud uvedl, že povinnost zaměstnavatele vydat potvrzení o zaměstnání musí být splněna nejpozději v den skončení pracovního poměru.
Zcela legitimně můžeme tento závěr aplikovat na všechny pracovněprávní vztahy, tedy i na DPP a DPČ. Znamená to, že můžeme zápočtový list zaměstnanci předat i dříve, než je den skončení zaměstnání, pokud není ohrožen žádný údaj v něm uvedený.
Povinně v něm musí být uvedeny tyto údaje:
a) zaměstnání, zda se jednalo o pracovní poměr nebo dohodu o pracovní činnosti nebo dohodu o provedení práce a o době jejich trvání;
b) druh konaných prací;
c) dosažená kvalifikace;
d) odpracovaná doba, případně skutečnosti rozhodné pro posouzení dosažení hranice pro přípustnou expoziční dobu (u zaměstnanců pracujících v podzemí či pracujících s radioaktivními látkami);
e) o tom, zda jsou prováděny srážky ze mzdy zaměstnance a v čí prospěch, jak je vysoká pohledávka, pro kterou se srážky provádějí, a jaké je pořadí pohledávky v případě, že se ze mzdy sráží pohledávky ve prospěch více věřitelů;
f) údaje o započitatelné době zaměstnání v I. a II. pracovní kategorii za dobu před 1. lednem 1993 pro účely důchodového pojištění.
Další údaje v něm uvedené jsou podrobeny výslovnému souhlasu zaměstnance.
Příloha zápočtového listu, která je určena výhradně pro účely úřadu práce, se vydává pouze na žádost zaměstnance.
S ohledem na výše uvedené povinné náležitosti zápočtového listu může být v situaci dřívějšího předání zápočtového listu, než je den skončení zaměstnání, v nesouladu pouze evidence exekučních srážek, kdy po předání zápočtového listu bude ještě doručena další exekuce. V takovém případě by bylo nutné vyžádat si již předaný zápočtový list a doplnit o nové skutečnosti nebo na doručenku do vlastních rukou zaslat nový zápočtový list s upozorněním, že nahrazuje zápočtový list předaný dříve, dne toho a toho.
Jak výše uvedeno, zákoník práce nestanoví formu zaslání zápočtového listu v případě, kdy zaměstnavatel nebyl schopen zaměstnanci předat zápočtový list nejpozději v den skončení zaměstnání, a je jen na rozhodnutí zaměstnavatele, jaký způsob zaslání zvolí. Pokud by došlo k soudnímu sporu týkajícího se zaslání (předání) či nezaslání (nepředání) zápočtového listu, nebude podací lístek důkazním prostředkem o zaslání dokladu zaměstnanci. Jediným soudem akceptovatelným důkazem by byla doručenka do vlastních rukou.