EET a specifické případy v obchodě

17.03.2017 11:03

Jak řešit reklamaci zboží a platby „dárkovou poukázkou“ ve vazbě na povinnou evidenci tržeb?

Dotaz:

Jsme prodejna obuvi a aktuálně v souvislosti s EET řešíme následující problém. Jak musí evidovaná tržba korespondovat s účetnictvím? Máme několik druhů případů, které nejsou evidovanou tržbou:

• reklamace zboží prodaného před 1. 3. 2017,

• zaplacení za zboží „dárkovou kartou“, zákazník koupí zboží, ale zaplatí předem zakoupenou dárkovou kartou, takže doplatí jen rozdíl, anebo 0 dle hodnoty dárkové karty.

Odpověď:

 

Evidence tržeb podle zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb (ZoET) nemá přímou vazbu na účetnictví.

Vracíte-li kupní cenu zboží např. z důvodu reklamace prodaného v období, kdy se na Vás nevztahovala povinná evidence tržeb podle ZoET, nejedná se „povinné“ storno evidované tržby podle § 7 ZoET. Podle Metodického pokynu pro k aplikaci zákona o evidenci tržeb případné zaevidování uvedeného storna evidované tržby nebude ze strany orgánů příslušných k prověřování plnění povinností podle ZoET zpochybňováno.

Úhrada kupní ceny zboží formou poukázky, dárkové karty, stravenky apod. je evidovanou tržbou, neboť naplňuje formální náležitosti pro evidovanou tržbu podle § 5 písm. e) ZoET.

K tržbám hrazeným formou poukázek apod. uvádí Metodický pokyn pro k aplikaci zákona o evidenci tržeb následující informaci.

Příklad 1:

V případě koupě dárkového poukazu na masáž zad v hodnotě 400 Kč se jedná o evidovanou tržbu v okamžiku koupě tohoto poukazu (za předpokladu splnění formálních a materiálních znaků evidované tržby). V okamžiku uplatnění tohoto poukazu se již o evidovanou tržbu jednat nebude, neboť se nejedná o čerpání nabitého kreditu, ale o odběr již dříve zakoupené služby. Obdobně uvedené platí pro případy zakoupení konkrétního zboží prostřednictvím internetu a jeho následnému vyzvednutí na odběrném místě. Uvedené je možné aplikovat i na situace, kdy je zakoupena poukázka na vícenásobné odebrání konkrétního zboží nebo služeb, např. na 10 hodinových vstupů do bazénu.

Příklad 2:

V případě koupě dárkového poukazu na předem neurčené služby v zařízení „X“ v celkové hodnotě 2 000 Kč se jedná o evidovanou tržbu v okamžiku koupě tohoto poukazu (za předpokladu naplnění výše uvedených podmínek) a zároveň se jedná se částku určenou k následnému čerpání. V okamžiku uplatnění tohoto poukazu se opět bude jednat o evidovanou tržbu a zároveň se bude jednat o částku, která je čerpáním příslušného kreditu. Při čerpání může docházet jak k situacím, kdy bude zákazník za odebrané služby ještě doplácet (např. formou hotovosti), tak k vyčerpání kreditu v plné výši najednou nebo dojde k vyčerpání kreditu postupně. Jedná se o situace, kdy si zákazník konkrétní zboží či služby vybírá až v okamžiku čerpání.

Sleva, bez ohledu na to, v jaké formě je zákazníkům poskytnuta (např. ve formě poukázky na konkrétní částku nebo procentní slevy pro stálé zákazníky, sezónní slevy…), není evidovanou tržbou. Evidovanou tržbou je pouze platba splňující formální a materiální znaky po uplatnění slevy.

Předpoklad, že Váš dotaz se týkal situace popsané výše v Příkladu 2.